Sunday 24 March 2013

My Colorful Agarponis Collection's....



Alhamdullilah sangat-sangat bersyukur kepadaNya kerana diberi rezeki dan dilimpahi rahmatnya kepada koleksi Lovebird saya dengan kesihatan yang paling optimun pada masa sekarang. Hati terasa amat bersyukur bila melihat koleksi peribadi Lovebird saya semuanya sihat-sihat dan dan cergas. Kesihatan dan kecergasan mereka boleh  dilihat pada warna bulu yang berkilat dan kemas, mata yang bersinar.


 Gembira bila melihat koleksi Lovebird saya masing-masing sudah mula membiak dengan baiknya. Alhamdullilah semuanya gemuk-gemuk dan mantap hasil daripada diet sebaik mungkin yang saya mampu berikan kepada mereka. Jelas kelihatan dada yang padat dan penuh menunjukkan yang mereka sihat dan bersaiz besar. Burung yang sihat pasti akan dapat membiak dengan baiknya dan Alhamdullilah 3 pairs didalam Aviary saya sedang mengeram dan 2 pairs telah berjaya menetaskan anak-anak pada musim pertama ini. Insyaallah mungkin offspring kali ini semua induk-induk Love birds saya akan berjaya menetaskan anak-anak dengan sihat dan cantik-cantik serta bersaiz besar.



gambar : Induk-induk yang di dalam proses pembiak bakaan








gambar: Anak-anak daripada Offspring lepas


Alhamdullilah 6 ekor anak-anak pada offspring lepas juga telah membesar dengan baiknya dan sihat. Insyaallah anak-anak ini akan dijadikan induk apabila mencapai usia setahun lebih. Pemilihan anak-anak yang bersesuaian akan saya lakukan bagi menjamin mutu baka Lovebird yang saya biak nanti akan menepati matlamat saya. Hanya yang terpilih sahaja akan dijadikan induk manakala yang kurang sesuai akan disimpan atau dijual sebagai pets.

Bila melihat koleksi saya semuanya sihat dan membiak dengan baik membuatan saya rasa amat berbaloi dengan penantian hampir 2 tahun untuk mendapat hasilnya.


2 comments: