Wednesday 20 March 2013

My First Wild Green Agarponis Personatus cock...




Alhamdullilah syukur kepada Allah akhirnya pada bulan lepas aku memperolehi Wild Green Personatus@Masked atau Collared jantan pertama yang aku beri nama ZORRO. Zorro aku dapat daripada member aku Azril yang menjualnya setelah Zorro kematian pasangannnya yang gagal bertelur secara normal. Collared adalah warna asal bagi jenis Personatus@Masked dan amat disukai olah breeder di luar negara kerana keaslian warnanya amat memikat hati. Kalau diperhatikan pada batang tubuh collared, kita boleh lihat terdapat 4 warna dominan iatu:




  • - Merah pada paruh
  • - Hitam pada kepala atau mask
  • - Kuning pada tengkuk, dan
  • - Hijau pada badan.





Colared juga mempunyai kadar imunisasi dan tahan penyakit yang tinggi jika ingin di bandingkan dengan mutasi Personatus@Mask yang berwarna lain kerana sifat dominan yanga ada pada collared itu sendiri. Kebarangkalian anak untuk mengikut warna induk collared adalah tinggi berbanding induk berwarna lain jika induk collared dipasangkan dengan induk berwarna lain bagi proses pembiakan.






Collared dianggap RARE dikalangan peminat Personatus@Masked Love Bird kerana tidak ramai yang mempunyai pure baka collared di Malaysia dan Alhamdullilah aku memiliki Zorro. Oleh sebab itu aku akan pastikan baka Zorro akan aku pelihara sebaik mungkin untuk memastikan generasi Zorro daripada baka collared tidak akan dicemari.



Harapan pada Zorro tinggi sangat untuk dijadikan baka. Buat masa ni aku tidak lagi menjumpai betina collared yang betul-betul menepati apa yang aku cari. Insyaallah kalau lah tiada betina collared mungkin aku akan pasangkan Zorro dengan Personatus@Masked Violet suatu hari nanti. Masked adalah baka asal daripada collared tetapi telah mengalami proses mutasi yang menjadikan kepelbagaian warna mutasi baka Personatus (mask) hasil daripada pemilihan baka terpilih Personatus@Masked.



Sekarang Zorro menunjukkan kadar kesihatan yang positive dan sifat penjantan yang bagus sekali. Harap Zorro akan menjadi baka penjantan unggul dalam koleksi collared aku kelak

No comments:

Post a Comment