Wednesday 27 March 2013

Tertipu oleh mereka yang tak jujur....

Rasanya tak ramai yang jujur dikalangan penjual burung nie..rata-rata semuanya utamakan wang daripada kejujuran dan nilai persahabatan. Simbol $$$ lebih diutamakan daripada kejujuran dalam urusan jualan. Tak terfikirkah orang seperti ini dosa pahala dan tak sayangkah mereka dengan nilai persahabatan???
 
Dalam kita mempercayai seseorang rupanya dibalas dengan ketidak jujuran... Hilang terus rasa respect pada orang seperti ini malah rasa benci dan meluat makin meluat-luat tapi apa gunanya kalau membenci sekalipun kerana ia tidak membawa apa-apa makna dan kebaikan.
 
Cukuplah sekali kena maka aku akan "blacklist" terus nama oarang seperti ini di dalam kamus hidup aku. Mungkin jika bertemu aku akan tegur seperti biasa sebagai tanda kenalan biasa tetapi untuk respect, hormat dan mesra seperti dulu mungkin tidak. Satu persatu kisah orang seperti ini akan dibogelkan oleh orang yang pernah terkena...maka terlanjang bulat lah orang seperti ini dimata umum.
 
Bukan mahu mencari musuh dalam minat yang sama tetapi persahabatan atas dasar minat yang sama adalah perkara pokok dalam perhubungan kita sebagai sahabat. Sudah beberapa kali aku terkena dengan orang seperti ini tapi kerana mudah percaya pada seseorang aku terkena lagi. Kadang-kadang kita salahkan orang lain kononnya menabur pasir di dalam periuk rezeki kita tapi kita lupa yang sebenarnya kita sendiri yang menabur pasir di dalam periuk nasi kita... Tapi aku yakin ramai lagi diluar sana yang jujur dalam berurusan dan amat sayangkan persahabatan... Bagi mereka yang terasa jangan salahkan aku tapi cuba-cubalah berdiri di depan cermin dan tenunglah sifat kamu sendiri....

No comments:

Post a Comment