Wednesday 11 May 2016

Nak citer sikit psl ALC (Asian leopard cat)

Nak citer sikit psl ALC (Asian Leopard cat).

sorry kalau ade yg terasa tp ni fact semua kena tau sebelum membeli, membela, menangkap spesis ini...
Alc BUKAN bengal...tp alc digunakan sebagai salah satu dr baka gabungan utk menghasilkan bengal (bengal terjadi hasil gabungan beberapa jenis kcg sperti alc, mao cat, ocicat, savannah dan beberapa lain lagi)
Fakta berkenaan alc (ikut pengalaman sendiri)

1. Alc BUKAN seperti kcg domestik yg bole jinak dan manja. Mereka adalah haiwan liar yg hidup di habitat asal iaitu hutan. Kalau ade yg cakap manja cuba tgk yg jual mesti akan ambil gambar dalam kotak atau sangkar, bukan dipegang. Ini kerana mmg sifat semulajadi yg garang untuk melindungi diri sendiri.

2. Alc mmg di bawah perlindungan jabatan perhilitan, kantoi org report denda smpai 100k 

3. Alc bukan seperti bengal yg manja dan bole jinak dan cerdik. Skrg pun byk bengal yg bole didapati dgn harga murah, serendah rm300 bg yg jeni spotted. Tp jgn pulak minta roset psl harga masih tggi
.

4. Diet alc memerlukan makanan mentah sperti daging, ayam, cengkerik, ikan keli, dan pelbagai yg sama sperti dalam hutan. 1 dalam 1000 yg pandai makan kibble. Kekurangan nutrisi ni bole sebabkan alc sakit, reput tulang dan lain2. Banyak alc yg mati di tangan manusia yg bela mereka kerana kekurangan gizi yg baik. Dan alasan PALING BANGANG adalah alc tu mematikan diri sendiri. Alc yg mati di tangan anda adalah kerana anda ZALIM DAN MENGANIAYA mereka utk kepuasan diri sendiri. Dosa tanggung sendiri.

5. Alc yg dibela dr kecil (umur seminggu) mmg tak bole sama sekali betukar tuan, kerana sense bau mereka yg kuat yg hanya akan kenal tuan yg membela sejak dr kecil. Banyak yg bole bela smpai umur beberapa bulan kemudia jual semula dgn pelbagai.alasan seperti xde masa, alahan dan lain2 tp yg sebenarnya mula sesal kerana mereka mula rasa beban akan haiwan ni yg mula mereka sedari tidak bole jinak dan garang. Nk lepas ke hutan x tentu bole survive kerana hunting skill yg tidak digilap sejak dr kecil.

6. 1 dalam 1000 alc yg pandai guna pasir atau toilet train, kebykan akan berak bersepah atau di dalam air.

7. Sebenarnya alasan nk pelihara mereka ni KONON nak elak.kepupusan adalah BOHONG semata2. Hanya segelintir dan bole dikira dgn jari saja yg berjaya, dan kebykan dr mereka akan cross atau kawinkan dgn baka yg lain... dan bole.dikatakan kebykan alc yg membesar di tangan manusia akan hidup di dalam sangkar smpai ke akhir hayat mereka.. ZALIM kan? Kau jwb akhirat nanti.
Fikir dulu... tanya diri anda... sebelum memelihara mereka.. adakah anda sanggup utk `life comitment` ini. Ramai yg akan membantah tp kbykan dr mereka hanya gebang lebih tp x pernah bela pun alc, atau paling tidak dh pernah mati alc di tangan mereka. Mmg alc agak mudah didapati terutama dr kawasan negeri yg masih ade hutan.. dan ada juga `penternak` yg memerangkap ibu alc di ladang2 sawit utk mereka beranak dan `menuai` hasil anak2 alc ini... 

ALC mmg cantik.. tp kenalilah mereka dan jgn bersifat zalim.

credit to: Khazanah Rimba Chattery

No comments:

Post a Comment