Monday 17 November 2014

My Black Lorry (Chalcopsitta Atra) Naomi dan Campbell


Syukur Alhamdullilah pada Allah kerana dengan limpah kurnianya akhirnya semalam aku dapat juga memiliki sepasang Black Lory atau nama saintificnya Chalcopsitta Atra yang aku namakan Naomi dan Campbell. Memang tersangat rezeki aku memiliki mereka ibarat seperti mimpi.

Insyaallah aku akan jaga sebaik mungkin seperti mana aku jaga Red Lorry, Rainbow Lory, Sun Conure, Lovebird dan parrot-parrot lain. Buat masa ni aku akan kasi makan sedap-sedap dan terbaik untuk Naomi dan Campbell supaya sihat dan cantik.





Sedapnya Naomi & Campbell makan nestum mix with milk and spirulina




Usia Naomi & Campbell aku agak adalah 2 tahun lebih jika di dilihat dari segi rupa, warna bulu dan saiz body mereka berdua. Naomi agak liar tetapi tidaklah meronta-ronta didalam cage cuma tidak boleh dipegang sahaja manakala Campbell jinak kerana asal daripada "anak handfeed". Sekarang mereka dah aku letak di dalam aviary yang besar sesuai dengan sifat spesis Lory yang active dan memerlukan ruang yang besar untuk membolehkan mereka bebas bergerak terbang.






Aku harap dan berdoa semoga satu hari nanti aku berjaya breed Naomi & Campbell ini. Aku dapat rasa mungkin 3 tahun lagi barulah mereka akan mula betul betul matang dan bersedia untuk membiak.


No comments:

Post a Comment